Het mooiste park van Nederland - Gunstig stadsklimaat én fijn leefklimaat
Van "De parkvilla in het Waterfront"
Ga naar het project

Laten we beginnen met naar de omgeving en het park zelf te kijken. En daarna bepalen of een gebouw daar (nog steeds) passend in is. En zo ja, wat voor gebouw dat dan is. Hoe mooi zou het zijn als niet het gebouw de blikvanger van het Waterfront wordt, maar het Stadspark zélf de reden is dat deze plek in het oog springt. Een plek waar je alleen maar groen om je heen ziet. Naast het water. Waar geleefd kan worden. Waar voor iedereen, maar vooral ook voor de bewoners van het Waterfront en de binnenstad, ruimte is om elkaar te ontmoeten, kinderen te laten spelen, te ontspannen en te genieten van de stad Harderwijk. Waar een plek is voor het organiseren van buitenactiviteiten. En waar je door de invulling en uitstraling van het park een ‘wow-gevoel’ krijgt.
In het Waterfront is er op dit moment weinig groen aanwezig. Ook in de toekomstige plannen wordt er erg spaarzaam met groen omgesprongen. Het is een heerlijke plek om te wonen. Alleen lijkt de focus op dit moment te liggen op nog meer stenen en gebouwen, op een hoge toren als prestigeproject. In plaats van de omgeving, behoeften en huidige situatie als uitgangspunt te nemen. Daarnaast zou een hoog gebouw net niet voor verbinding zorgen of voor het verlengde van de binnenstad. Maar er net voor zorgen dat het Waterfront ingebouwd wordt door nog meer beton en gescheiden wordt van de binnenstad. Net het tegenovergestelde van wat ooit beloofd was als het groene hart van het Waterfront. En waar veel mensen nog steeds naar uitkijken, namelijk “een plezierig rustpunt voor bewoners van het Waterfront en andere Harderwijkers. Een inspirerende plek die zich uitstekend zal lenen voor evenementen en bijzondere activiteiten.”
Voorstel is om het leukste en mooiste park van Nederland te worden. Waar Harderwijk laat zien dat ze innovatief zijn in de inrichting van het park en in het slimme gebruik en invulling van de ruimte. Zodat er ruimte is voor voorstellingen, ligweiden, wandelen, een leuke koffietent…
En als er dan een plek moet komen voor een woontoren, kan het een smalle toren, aan de rand van het park zijn, met een hoogte van 18 meter, conform het huidige bestemmingsplan. Bijvoorbeeld een watertoren. Dit zijn smalle gebouwen. En is een mooie tegenhanger voor de vuurtoren.
Dit alles zorgt voor een gunstig stadsklimaat én fijn leefklimaat. Dubbel winst!
